söndag 15 april 2012

Ljuvliga Nybakade Rågsiktsbullar


I helgen bakade jag dessa Ljuvligt goda Rågsiktsbullar. Och Lördagens frukost smälte i munnen=)
Till och med mina små prinsessor blev stormförtjusta. Och som alla Mammor vet så blir man extra lycklig när barnen uppskattar det man gjort i matväg.
Ett väldigt bra recept och brödbullar som håller sig färska länge...=) 

Ingredienser

1½ pkt jäst (för söta degar)
7,5 dl ljummet vatten
3 ägg
2 msk socker
1 dl brödsirap
0,75 tsk salt
ca 10 dl rågsikt
3 dl vetemjöl

Önskar man mindre socker i bullarna kan man minska på sirapen.

Gör så här

Rör ut jästen i vattnet.
Blanda ner ägg, salt, socker och sirapen.
Arbeta ihop degen med mjölet tills den släpper kanterna bra.
Låt jäsa 30-40 min.
Baka ut ovala bullar som läggs på plåt med bakplåtspapper.
Då du fyllt en plåt, nagga dom lätt med en gaffel.
Låt jäsa ca 20-25 min.
Grädda i 225 grader ca 10 min.
Pensla dom med varmt vatten precis då du tar ut dom ur ugnen.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar